اصطلاحات رایج در فرش

در این وبلاگ قصد دارم نکاتی مفید جهت خرید فرش کاشان به صورت راحت و امن و بی دردسر برای شما فراهم کنم.

اصطلاحات رایج در فرش

۷۸۰ بازديد
فرش ماشینی کاشان
فرش دستباف و فرش ماشینی سابقه ای چندین ساله در ایران و به خصوص در کاشان دارد که به مرور زمان اصطلاحات مربوط به آن به وجود آمده است. ترنج، لچک، کلاله و حاشیه فرش یکی از مهم ترین نقش و نگار ها در تشکیل یک فرش زیبا و با اصالت می باشد. هرکدام از این طرح ها تعریف های مخصوص به خود را داشته که ما در این مقاله با یک تعریف ساده شما را با مفهوم آنها آشنا خواهیم کرد.
طرح لچک ترنج چیست؟
ترنج یکی از طرح های اصلی در نقشه فرش می باشد. که تاثیر بسزایی در زیبایی فرش دارد. ترنج از قدیمی ترین طرح های قالی بوده که در قرن پانزدهم در ایران رواج پیدا کرده است. و به مرور زمان کاربرد آن در دوران صفویه بسیار افزایش یافته است. انواع مختلفی از ترنج با شکل های گوناگون در فرش به کار برده شده است. ایده اصلی ترنج ابتدا از حوض های آب در وسط باغ خانه های اصیل شکل گرفت. این حوض ها به شکل های گوناگونی از جمله دایره، شش ضلعی، مستطیل و... ساخته می شده است.
ترنج چیست؟
برای شکل گیری ترنج طرح و نقش های مورد نظر از چهار گوشه فرش شروع شده و به مرکز فرش که ترنج نام دارد ختم می شود. ترنج ها به شکل های گوناگونی مانند دایره، بیضی، لوزی و ... روی فرش ظاهر می شوند. ترنج به معنای میوه بالنگ می باشد.
کلاله چیست؟
به فضایی که بالا و پایین ترنج را پر می کند سر ترنج می گویند. اصطلاحا به قسمت کوچک تر سر ترنج، گردن ترنج می گویند که این در بین کارشناسان فرش رایج می باشد. همچنین سر ترنج نام های دیگری همچون کلاله، کشکول و دستان را به خود اختیار داده است.
لچک چیست؟
در لغت لچک به معنای گوشه می باشد. آنها به شکل مثلث هایی در چهارگوشه فرش به طور قرینه نقش می بندند. اندازه لچک و ترنج در فرش به یک صورت نمی باشد و گاهی ممکن است در نقشه کشی ها لچک بزرگ تر از ترنج بوده و یا بالعکس باشد. لچک در فرش به صورت گل و بوته تزئین می گردد.
حاشیه فرش چیست؟
حاشیه ها از سه قسمت تشکیل شده اند. یک حاشیه اصلی و دو حاشیه فرعی. که به صورت باریک و پهن روی طرح فرش ظاهر می شود. در حاشیه هایی که طراحی پهنی داشته و به اصطلاح به آن حاشیه اصلی می گویند نقش و نگار های گوناگونی به کار برده می شود. ازجمله گل های شاه عباسی، طرح های اسلیمی، کتیبه، قاب، ستاره و...
حاشیه ها نام های متفاوتی دارند که شامل حاشیه اصلی، میانی، مداخل، ایلی، ترکمنی، دنب گلی، تذهیبی، تکراری، غیر تکراری و بسیاری نام های دیگر که در یک مقاله جدا به تعریف ساده آنها می پردازیم.
در بعضی از نقشه ها مانند طرح سبزی کار طراحی حاشیه اختیاری بوده است. در زمان صفوی حاشیه های کوچک به طور ساده بافته می شد و در طرح هایی مانند گلدان حاشیه ها به صورت باریک روی فرش نقش می بستند.
همان طور که می دانید امروزه کاشان یکی از مهم ترین تولید کننده های فرش های دستباف و ماشینی می باشد. مجموعه قالی کاشان یکی از فروشگاه های اینترنتی معتبر در زمینه فروش فرش های اصیل کاشان می باشد. که تنوع بالایی را داشته و با توجه به سلیقه مشتریان نمونه های گوناگونی از فرش های ماشینی را به فروش می رساند. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی قالی کاشان می توانید بهترین کیفیت ها را همراه با مناسب ترین قیمت خریداری کنید. همچنین یکی دیگر از ویژگی های این فروشگاه ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.