انواع فرش مدرن ماشینی کاشان

در این وبلاگ قصد دارم نکاتی مفید جهت خرید فرش کاشان به صورت راحت و امن و بی دردسر برای شما فراهم کنم.

انواع فرش مدرن ماشینی کاشان

۷۸۸ بازديد
                                                 فرش کاشان انواع فرش مدرن و فانتزی جدید قالی کاشان خرید فرش فانتزی - فرش وینتیج

فرش مدرن 
که موردبحث ما در این نوشتار است ، از جدیدترین انواع بافته‌هایی هستند که به علت تفاوت فاحش با انواع قبل به خوبی جای خود را در منازل ایرانیان پیدا کرده‌اند .  طرفداران اصلی فرش های مدرن جوانان هستند و این محصول به خوبی می‌تواند سلیقه تمام جوانان و نوجوانان را در بر گیرد . در ادامه این مقاله سعی بر آن است که تمامی نکات اولیه در مورد شناخت فرش ماشینی مدرن و فانتزی به همراه خصوصیات آن‌ها ارائه شود . امید است با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در حیطه فرش های ماشینی مدرن کسب نمایید .

 فرش ماشینی مدرن

همانطور که اشاره شد نقشه‌ی فرش از گذشته تا به امروز، مسیری پر افت و خیز را طی کرده است و می‌توان گفت بلوغی چند هزار ساله را پیموده است. طر‌ح و نقشه‌ای که در فرش کلاسیک وجود دارد، حرف‌ها و سخن‌های بسیاری برای گفتن دارد و رازهایی مگو، در میان هر تار و پود آن است! سبک مدرن، بر خلاف سبک کلاسیک، فاقد آراستگی‌های پیچیده و معانی و تو در تو است. در سبک مدرن، همه‌ چیز، در سادگی پنهان است و شاید بتوان گفت، اساسا سبک مدرن در تقابل با خستگی از پیچیدگی‌های سبک کلاسیک پدید آمده است.
پر واضح است که بیشتر فرش‌های مدرن، از نوع ماشینی می‌باشند. فرش‌ ماشینی مدرن ، ساده و بی‌آلایش است و غالبا در اشکال و طرح‌های ساده و هندسی طراحی می‌شود. فرش‌ عروسکی ، فرش فانتزی ، فرش فریز ، فرش شگی یا فرش شنل از جمله انواع فرش ماشینی مدرن هستند که هر کدام شاخصه‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

ویژگی‌های فرش ماشینی مدرن

  • فرش مدرن از رنگ‌های متنوعی تشکیل می‌شود اما در یک فرش، ما تنوع رنگی زیادی نمی‌بینیم. به بیانی واضح‌تر، اگر چه ممکن است فرش‌های مدرن زیادی با تنوع رنگی بالا وجود داشته باشند، اما در یک فرش، تنوع رنگی بالا وجود ندارد و هر فرش از تعداد بسیار محدودی رنگ تشکیل شده است.
  • فرش مدرن بیشتر از اشکال هندسی تشکیل شده است و خطوط و اشکال ساده، جایگاه ویژه‌ای در این سبک از فرش ماشینی دارند.
  • انواع فرش ماشینی مدرن دارای طرح و نقشه‌ی بسیار ساده و بدون آلایش هستند. در فرش مدرن، خبری از طرح و نقشه‌ی پیچیده همانند فرش کلاسیک نیست و حتی شاید این فرش‌ها، نقشه‌ای نداشته باشند.
  • فرش مدرن می‌تواند حتی به سادگی یک شکل هندسی ساده باشد.
  • فرش مدرن، فرشی جدید محسوب می‌شود و مناسب افرادی است که به نوگرایی و استفاده از وسایل فانتزی و لوکس علاقه دارند.

جنس فرش مدرن هنگام خرید و  انتخاب

باید یک نکته را به شما عرض کنیم که ماندگاری یک فرش تحت تاثیر جنس آن و میزان انعطاف پذیری آن در برابر پا خوردگی است. فرش های کلاسیک و به طور کلی فرش های ماشینی با شانه و تراکم شناخته می شوند. و هر چه شانه و تراکم بیشتر باشد فشردگی فرش بیشتر شده و در برابر رفت و آمد مقاوم تر هستند. و جنس نیز تاثیر گذار است و جنس اکریلیک از سایر جنس ها مقاوم تر بوده و برای محل های پر رفت و آمد مناسب است.

البته در جاهایی مثل اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی که رفت و آمد زیاد است، بهتر است از فرش های ماشینی پرتراکم استفاده شود تا زود تخته نشده و از بین نرود.

 انواع فرش ماشینی مدرن

فرش مدرن از نوع شگی یا پرز بلند نمونه ای از فرش‌های فانتزی است که در آن‌ها از الیاف پلی استر ، آکریلیک ، پشم و یا پلی پروپلین کمک گرفته شده است . در بین الیاف مختلف نخ پلی استر دارای محبوبیت و استفاده بیشتری است . از خواص مهم فرش مدرن شگی می‌توان به قابلیت استفاده در انواع فضاها مانند فضاهای اداری , منزل ، اتاق خواب ، به عنوان پادری و قالیچه و سایر فضاها اشاره کرد . بلندی پرز فرش شگی موجب ایجاد نرمی و حس گرما و آرامش می‌شود . اما ممکن است آلودگی در بین پرزها نفوذ کرده و به سختی از آن خارج شود ، از این رو لازم است هرازچندگاه فرش‌های شگی را تکان داده تا گرد و غبار از گره‌ها و عمق بافت خارج شود . فرشهای شگی به علت جذب آلودگی برای اتاق کودک توصیه نمی‌شود .

فرش فریز

این فرش بسیار مشهور است، و جز فرشهای مدرن است. این فرش را برای اینکه از ظاهر بشناسید باید بگویم شبیه گلیم است و پرز ندارد. جنس این فرش از جنس الیاف مصنوعی است. تفاوتی که با سایر فرش های این دسته دارد این است که ، بسیار مقاوم است زیرا پرزی ندارد که در اثر رفت و آمد تخته شود. فرش فریز از دو نخ تار و پود تشکیل شده است، و نخ پرز ندارد. این نوع فرش را می توان در جاهای پررفت و آمد استفاده کرد و قابلیت شست و شوی بالایی داشته و هنگام شست و شو آسیب چندانی نمی بیند. 

فرش شنل

این دسته از فرش های مدرن یا فانتزی پرز کوتاهی داشته و از نوع فرش های نقش برجسته است. اگر فرش های فانتزی را مشاهده کنید متوجه می شوید که بخشی از آن ، برجسته تر از بخش های دیگر آن است. این نوع فرش در واقع فرش شنل است و نرمی مطلوبی داشته و در صورتی که کثیف شد به راحتی شسته می شود.

فرش‌های عروسکی

تا قبل از تولید فرش های مدرن کف پوش مناسبی برای اتاق کودکان در دسترس نبود ، اما فرشهای مدرن با ارائه طرح عروسکی و کودکانه تمام کف پوش های اتاق کودکان را به خود اختصاص داده‌اند . ویژگی‌هایی مانند شاد بودن طرح ، عدم حساسیت ، لطافت در بافت و الیاف ، قابلیت شست و شوی بالا و عدم جذب آلودگی از ویژگی‌های مهم فرشهای مدرن عروسکی است .

فرش وینتیج یا کهنه نما

در واقع فرش وینتیج همان فرش دستبافتی است که رنگ تازه و اصلی و همینطور تاروپودهای خود را از دست داده و ظاهری قدیمی و سنگ شور پیدا کرده است. بدین ترتیب یک فرش مدرن می تواند به یک فرش کهنه تبدیل شود.

کهنه کردن فرش های نو عملی است که در گذشته نیز انجام می گرفته و با پهن کردن آن در کوچه و خیابان باعث می شدند بر اثر عبورافراد و همینطور آفتاب خوردگی ظاهر فرش تغییر نماید. در آخرین مرحله نیز آن را با آب و چوبک و خاکستر، به دلیل خاصیت قلیایی، می شستند. اما امروزه این کار با نام دواشور کردن شناخته می شود.

در این روش از هیپوکلریت کلسیم استفاده شده و باعث می شود الیاف و پشم فرش با از دست دادن فلس و رنگ خود حالت کهنه پیدا کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.